به گزارش خبرگزاری مجمع، به نقل از موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، در سومین همایش بینالمللیشدن آموزش عالی که در دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر علی باقر طاهری نیا اظهار داشت که موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی آمادگی دارد مسئولیت تهیه سند تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در توسعه آموزش عالی را بر عهده بگیرد.
رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در سخنرانی خود با عنوان "آموزش عالی در عصر هوش مصنوعی" اثرات هوش مصنوعی بر آموزش عالی را در چهار محور بررسی کرد.
وی این چهار محور را شامل "هوش مصنوعی، دانشگاه و کارکرد آن"، "هوش مصنوعی، برنامه آموزشی و مولفههای آن"، "هوش مصنوعی، چالشها و فرصتها" و "هوش مصنوعی و آموزشعالی آینده" دانست.
طاهری نیا چالشهای آموزشعالی در مواجهه با هوش مصنوعی را در چهار دسته کلی برشمرد و بیان کرد که چالشها در حوزه "آموزش، مهارت، کیفیت"، "تعامل، بحران هویت، امنیت، سو استفاده"، "چالش های اخلاقی، حریم خصوصی و کنترل شفافیت" و "چالشهای اقتصادی" قابل دستهبندی هستند.
وی در ادامه پارادایمهای آموزشعالی آینده در بستر هوش مصنوعی را در چهار محور "آموزشعالی شخصیشده"، "مهارتهای موردنیاز آموزشعالی آینده"، "چندنهادی، مادام العمر" بررسی کرد.
رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی همچنین چهار مهارت "شخصی، اجتماعی، دیجیتال و اکولوژیکی" را لازمه آموزشعالی آینده در بستر هوش مصنوعی دانست.
وی ضمن بر شمردن اثرات هوش مصنوعی بر ابعاد مختلف آموزشعالی، از اساتید و صاحب نظران جهت مشارکت در تدوین سند تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در توسعه آموزشعالی که در موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در دستتهیه است، دعوت کرد.
برای دریافت اخرین اخبار به وبسایت مجمع مراجعه کنید
نظرات شما